Wat is Pilates?

Wat is Pilates?


Er is veel over Pilates te vinden op het internet. Wij omschrijven het graag op onze eigen manier.


Wij noemen Pilates "de meest intelligente manier om te bewegen".


Pilates is een van de snelst groeiende fitness trends en een trainingsmethode voor jong en oud. Pilates zorgt ervoor dat het lichaam in correcte houding staat en de wervelkolom versterkt wordt door middel van spieroefeningen. De Pilatesoefeningen worden uitgevoerd met een juiste balans tussen kracht, soepelheid en een correcte ademhaling.

Pilates heeft een positieve uitwerking op zowel de geest als het lichaam. Als je eenmaal Pilates in je lichaam hebt raakt je het niet snel meer kwijt. Je zult merken hoe de voordelen van Pilates in je dagelijks leven doorwerken. Het verbetert echt je fysieke en mentale gezondheid.

Pilates legt nadruk op de volgende principes:

> coördinatie

> concentratie

> controle/kracht

> precisie

> ademhaling

> vloeiende bewegingen (flow)

Joseph Pilates noemde zijn methode: "THE ART OF CONTROLOGY"


Samengevat: je bent heel bewust met je lichaam aan het trainen om de oefeningen zo perfect mogelijk uit te voeren. Dat voel je en dat merk je.


WIST JE TROUWENS DAT:

De spelers van AC Milaan Pilates als vast onderdeel van hun training hebben en deze club de minste blessures heeft.

En dat er meer dan 9.000.000 Amerikanen aan Pilates doen, waaronder veel artisten en topsporters.


As Joseph Pilates said:

            

            "In 10 sessions you will feel the difference,

            In 20 sessions you will see the difference and

            In 30 sessions you will have a new body"


En dit is echt zo, ervaar het zelf in 10 lessen!

Wat is het effect van Pilates?

Iedereen kan Pilates beoefenen op zijn/haar eigen niveau, op elke leeftijd en ieder met zijn eigen doelstelling. De een komt om wat leniger te worden, de ander om zijn zwakke rug te versterken en weer een ander komt om gewoon lekker je lichaam te trainen. Er zijn veel atleten die pilates behoefenen om in hun eigen sport beter te kunnen presteren. En als je een blessure hebt of bijvoorbeeld rugklachten waarvoor je je rompstabiliteit meer moet trainen, dan is Pilates de beste keuze.

De kracht van Pilates is dat het een op zich staande training is, maar ook een perfecte aanvulling is voor elke andere training of sport.

Ook voor herstel van blessures of bij rugklachten is Pilates bij uitstek geschikt omdat je heel gecontroleerd je spieren (weer) traint.


Voordelen van de Pilates training

> Versterking van de buikspieren

> Stabilisatie van de wervelkolom

> Verbeterde houding

> Verbeterde lenigheid

> Betere algehele coördinatie

> Versterking van het zelfbewustzijn