Wat is Pilates?

Wat is Pilates?

Wij omschrijven Pilates als “de meest doordachte manier om te bewegen”.
 
Pilates is oorspronkelijk ontstaan als revalidatie therapie. In de loop der tijd is het doorontwikkeld als trainingsmethode om heel bewust aan een sterk én flexibel lichaam te werken. Pilates is hierdoor erg populair geworden bij dansers en topatleten.
 
Je kunt Pilates zien als een combinatie van fitness en yoga. Maar dan zonder het soms spirituele element van yoga. Een uur Pilates is een echte workout.
 
De volgende principes staan centraal bij Pilates:
  • Concentratie
  • Controle
  • Precisie
  • Ademhaling
  • Centering (focus op je centrale lichaam of “powerhouse”)
  • Vloeiende bewegingen (flow)
 
Joseph Pilates noemde zijn methode:
“THE ART OF CONTROLOGY”, de kunst om je lichaam te beheersen.
 
Verder zei Joseph Pilates:
“In 10 sessions you will feel the difference,
In 20 sessions you will see the difference and
In 30 sessions you will have a new body”
 
Wij horen van veel van onze deelnemers inderdaad dat ze na een les of 10 echt merken dat hun lichaam veranderd/verbeterd. Ervaar het zelf !
 
Voor wie is Pilates?
Iedereen kan Pilates beoefenen op zijn eigen niveau en op elke leeftijd. De een komt om wat leniger te worden, de ander om een zwakke rug te versterken of gewoon om lekker je lichaam te trainen. Veel atleten doen aan Pilates als aanvullende training. Als je een blessure hebt of hebt gehad adviseren fysiotherapeuten Pilates vaak als vervolgtraject en niet voor niets, het werkt echt. Wij werken samen met een aantal fysiotherapeuten.
 
Pilates mat-lessen of apparaten training
Pilates kan gedaan worden als mat-les, dit zijn de groepslessen. Als je verder of dieper wilt gaan dan kan er op de speciale Pilates apparaten worden getraind. Dit zijn o.a. reformers, spine correctors of een trapeze. De training op de apparaten vindt plaats als privé of duo/trio les.
 
Voordelen van Pilates training
  • Versterking van de buikspieren en rompstabileit
  • Stabilisatie van de wervelkolom
  • Verbeterde houding
  • Verbeterde lenigheid
  • Betere lichamelijke coördinatie en zelfbewustzijn